تبخال تناسلی-هرپس

تبخال تناسلی یا هرپس -درمان

تبخال تناسلی یا هرپس بیماری شایع مقاربتی است که هر دو جنس زن و مرد را مبتلا می کند و علائم آن شامل درد ، سوزش وخارش و زخم های ناحیه تناسلی می باشند . با اینحال ، با وجود اینکه بسیاری از مبتلایان هیچ علامت و نشانه ای ندارند ، می توانند عفونت را به دیگران منتقل کنند . علت این بیماری ویروس هرپس سیمپلکس ( HSV ) می باشد و تماس جنسی راه اصلی گسترش ویروس این بیماری می باشد . پس از عفونت اولیه ، ویروس در بدن شما به صورت نهفته باقی می ماند و می تواند چند بار در سال مجددا فعال شود . تاکنون هیچ درمانی برای این بیماری یافت نشده است معهذا دارو های ضد ویروسی می توانند علائم آن را سریعا بهبود داده و ریسک انتقال ویروس به افراد سالم را کاهش دهند . اجتناب از رابطه جنسی در حین دوره فعال بیماری و نیز استفاده از کاندوم در دوره خاموش بیماری برای جلوگیری از انتقال بیماری نقش مهمی دارند.

تبخال تناسلی یا هرپس

دو نوع ویروس هرپس ( HSV-1 ) و ( HSV-2 ) علل مسبب بیماری هستند . ویروس تیپ 1 بیشتر مسئول تبخال لب و ضایعات دهانی و ویروس تیپ 2 مسئول اکثریت موارد تبخال تناسلی می باشند . ابتلا به این دو نوع ویروس رویهم بسیار شلیع می باشد. بر طبق آمار جدید انیستیتو طب آمریکا ، حدود 80% از مردم در زمانی از زندگی خود به این ویروس مبتلا شده اند و اکنون آنتی بادی های آن را در خونشان دارند . توجه نمائید که حتی اگر شما یا شریک جنسی شما دارای هیچ نوع زخم در بدنتان نباشید باز هم ممکن است که این ویروس در بدنتان باشد و از طریق رابطه جنسی محافظت نشده ( بدون استفاده از کاندوم ) آن را به افراد سالم منتقل کنید . بدلیل اینکه این ویروس در خارج از بدن سریعا از بین می رود ، ابتلا به این ویروس از طریق توالت فرنگی و یا حوله و یا سایر اشیا تقریبا غیر ممکن است . افرادیکه مبتلا به این بیماری هستند ، باید که ابتلا همزمان به سایر عفونت های منتقله از راه جنسی نظیر ایدز را مد نظرداشته باشند و از آن لحاظ نیز آزمایش بدهند . برای مطالعه بیشتر مطالعه مقاله زگیل تناسلی صفحه اصلی این سایت توصیه می شود.

درمان تبخال تناسلی

پزشک شما بر اساس معاینه فیزیکی شما و نیز نتایج تست ها آزمایشگاهی تشخیص این بیماری را می دهد . تست DNA و تست تعیین عیار آنتی بادی ویروس و نیز کشت ویروس روش های تشخیص این بیماری می باشند درمان هرپس گرچه هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما درمان با دارو های ضد ویروسی نظیر آسیکلوویر ( Zovirax ) و والاسیکلوویر ( Valtrex ) نقش بسزایی در کوتاه کردن دوره فعال بیماری و نیزتخفیف درد و سوزش ضایعات تناسلی و کاهش ریسک عود بیماری درآینده دارند . باید خاطر نشان کرد که نوع خوراکی و تزریق وریدی این داروها موثرتر از نوع موضعی آن می باشد . در موارد عودهای مکرر ( بیشتر از 6 بار در سال ) درمان نگهدارنده با این دارو ها توصیه می شود .

پیشگیری

نکته اصلی پیشگیری از این بیماری ، اجتناب از برقراری ارتباط جنسی با فرد آلوده به بیماری می باشد. به این منظور سعی کنید که فقط با یک فرد شناخته شده سالم رابطه جنسی برقرار کنید . استفاده از کاندوم درهر نوع ارتباط جنسی ریسک ابتلا به بیماری را بسیار کاهش می دهد . شستن مکرر دست ها با آب و صابون پس از تماس دست با ضایعات بیماری و نیز عدم استفاده از لباس های زیر مشترک با افراد بیمار ، جهت پیشگیری از بیماری توصیه می شوند .

1: پری سیما:سلام خانم دکتر من سال پیش جراحی لابیا کردم .بعد از اون دچار تبخال تناسلی شدم. دکتر برام آسیکلوویر تجویز کرد که36 عدد رو روزی 3عدد مصرف کردم .الان زخم های قبلی کم کم داره خشک میشه اما زخم های جدید و عفونی دوباره بوجود اومده. باید چیکار کنم که کلا برطرف بشه؟ آیا لیزر تاثیر داره؟

سلام عزيزم ليزر تاثيري ندارد جهت درمان بايد به متخصص عفونی مراجعه نماييد.