درد رحم

درد رحم به درد قسمت تحتانی شکم در زنان اطلاق می شود و اغلب منشا رحم، تخمدان و یا دستگاه ادراری دارد. بسته به علت آن ، درد رحمی ممکن است به حالت تیز و یا حالت مبهم و دل پیچه مانند باشد . همچنین این درد ممکن است به صورتهای متناوب و یا مداوم ، خفیف و یا متوسط و شدید باشد . درد رحمی گاهی اوقات به قسمت تحتانی پشت و کمر و یا رانها ممکن است تیر بکشد . اصطلاح درد مزمن لگن برای توصیف درد مزمن لگن در خانم ها که به مدت بیش از 3 ماه طول کشیده است و حالت متناوب و یا مداوم دارد ، بکار میرود . در برخی موارد شما این درد را در مواقع خاصی نظیر حین رابطه جنسی ( مقاربت دردناک ) و یا پریود (دیسمنوره یا قاعدگی دردناک ) و یا هنگام ادرار کردن ( دیزوری)ممکن است احساس کنید .

علت درد رحمی

درد رحم

اختلالات سیستم های مختلف بدن نظیر دستگاه تناسلی زنانه و دستگاه گوارش و ادراری ممکن است که سبب درد رحم و لگن شوند. این درد همچنین ممکن است بر اثر صدمه به عضلات و کشیدگی تاندونهای لگن خاصره و نیز فتق های داخلی باشد . در ذیل به ذکر مواردی از علل درد لگن می پردازیم :

• - بیماری التهابی لگن و عفونت ها ( PID)
  • - کیست تخمدان
  • - سرطان تخمدان
  • - فیبروم رحم
  • - حاملگی خارج رحمی
  • - چسبندگی های داخل شکمی بر اثر اعمال جراحی قبلی و یا عفونت های دستگاه تناسلی
  • - سرطان کولون
  • - یبوست
  • - فتق اینگوینال
  • - دیسک بین مهره ای هرنیه شده
  • - سندرم روده تحریک پذیر
  • - آپاندیسیت
  • - سنگ کلیه و مجرای ادراری
  • - عفونت دستگاه ادراری
  • - فیبرومیالژیا
  • - آدنومیوزیس و آندومتریوز رحم
  • - کولیت اولسراتیو

چه موقع بایستی به دکتر مراجعه کرد؟

اگر شما دچار درد شدید زیر دل و شکم شدید ، این درد ممکن است بر اثر یک اورژانس طبی باشد ، لذا توصیه می شود که هرچه سریع تر به پزشک و یا اورژانس بیمارستان مراجعه کنید . در موارد درد های خفیف تر اگر آنها اخیرا رخ داده اند و یا درعملکرد روزانه شما اختلال ایجاد می کنند نیز مراجعه به پزشک توصیه می شود .

تست ها و روش های تشخیصی

در بدو مراجعه پزشک از شما تاریخچه دقیقی از بیماری های طبی و اعمال جراحی قبلی و نیز نوع درد و شدت آن و ارتباط آن با علائم گوارشی و ادراری می گیرد . وی سپس معاینه دقیقی شامل معاینه دودستی از رحم و تخمدانها و نیز معاینه با اسپکولوم بعمل می آورد . در برخی موارد وی نمونه ای از ترشحات واژن و رحم شما را جهت پاپ اسمیر و نیز بررسی میکروبی به آزمایشگاه می فرستد . آزمایشات خون ( CBC و ESR ) و ادرار ( آنالیز ادرار و کشت ادرار ) و مدفوع ( از لحاظ وجود خون مخفی در آن و نیز انگل و پارازیت ) در خواست می شوند . در اکثر موارد جهت بررسی بیشترعلت بیماری سونوگرافی شکمی و یا واژینال ( مهبلی ) درخواست می شوند . در برخی موارد که علت درد علیرغم آزمایشات روتین مشخص نشده است ، لاپاراسکوپی جهت اثبات وجود بیماری هایی نظیر چسبندگی های لگن و یا بیماری آندومتریوزیس ضرورت می یابد .

درمان بیماری

درمان درد رحم

بسته به علت اصلی بیماری و تشخیص پزشک نوع درمان متفاوت است . در بسیاری از موارد که علل عفونی در کار است ، پزشک آنتی بیوتیک هایی نظیر داکسی سیکلین و یا مترونیدازول تجویز می کند . در برخی موارد زخم دهانه رحم به فریز ( کرایوتواپی ) نیاز دارد. در برخی موارد فقط دارو های ضد التهابی ضد استروئیدی نظیر ایبوپروفن و مفنامیک اسید ( پونستان) به مدت حداقل 3 ماه متوالی تجویز می شوند .

1: ماری:ممنون کارساز بود

2: مینا:سلام من مدام رحمم تیر میکشه یوقتا خفیف یوقتام شدید از چیه عفونتم ندارم..تنبلی تخمدان دارم

سلام عزيزم به معاينه و سونوگرافي رحم و ضمايم نياز داريد.

3: سارا:من چندین باره سوزش زیرشکم دارم ازداخل حس میکنم امروز دوباراین احساس رودارم یک هفته به پریودشدنم هست میخواستم بپرسم ایا این سوزش خطرناک نباشه ممنون

سلام عزيزم احتمال واژينيت يا عفونت لگني مطرح است حتما به معاينه نياز داريد.