درد رحم

درد رحم به درد قسمت تحتانی شکم در زنان اطلاق می شود و اغلب منشا رحم، تخمدان و یا دستگاه ادراری دارد. بسته به علت آن ، درد رحمی ممکن است به حالت تیز و یا حالت مبهم و دل پیچه مانند باشد . همچنین این درد ممکن است به صورتهای متناوب و یا مداوم ، خفیف و یا متوسط و شدید باشد . درد رحمی گاهی اوقات به قسمت تحتانی پشت و کمر و یا رانها ممکن است تیر بکشد . اصطلاح درد مزمن لگن برای توصیف درد مزمن لگن در خانم ها که به مدت بیش از 3 ماه طول کشیده است و حالت متناوب و یا مداوم دارد ، بکار میرود . در برخی موارد شما این درد را در مواقع خاصی نظیر حین رابطه جنسی ( مقاربت دردناک ) و یا پریود (دیسمنوره یا قاعدگی دردناک ) و یا هنگام ادرار کردن ( دیزوری)ممکن است احساس کنید .

علت درد رحمی

درد رحم

اختلالات سیستم های مختلف بدن نظیر دستگاه تناسلی زنانه و دستگاه گوارش و ادراری ممکن است که سبب درد رحم و لگن شوند. این درد همچنین ممکن است بر اثر صدمه به عضلات و کشیدگی تاندونهای لگن خاصره و نیز فتق های داخلی باشد . در ذیل به ذکر مواردی از علل درد لگن می پردازیم :

• - بیماری التهابی لگن و عفونت ها ( PID)
  • - کیست تخمدان
  • - سرطان تخمدان
  • - فیبروم رحم
  • - حاملگی خارج رحمی
  • - چسبندگی های داخل شکمی بر اثر اعمال جراحی قبلی و یا عفونت های دستگاه تناسلی
  • - سرطان کولون
  • - یبوست
  • - فتق اینگوینال
  • - دیسک بین مهره ای هرنیه شده
  • - سندرم روده تحریک پذیر
  • - آپاندیسیت
  • - سنگ کلیه و مجرای ادراری
  • - عفونت دستگاه ادراری
  • - فیبرومیالژیا
  • - آدنومیوزیس و آندومتریوز رحم
  • - کولیت اولسراتیو

چه موقع بایستی به دکتر مراجعه کرد؟

اگر شما دچار درد شدید زیر دل و شکم شدید ، این درد ممکن است بر اثر یک اورژانس طبی باشد ، لذا توصیه می شود که هرچه سریع تر به پزشک و یا اورژانس بیمارستان مراجعه کنید . در موارد درد های خفیف تر اگر آنها اخیرا رخ داده اند و یا درعملکرد روزانه شما اختلال ایجاد می کنند نیز مراجعه به پزشک توصیه می شود .

تست ها و روش های تشخیصی

در بدو مراجعه پزشک از شما تاریخچه دقیقی از بیماری های طبی و اعمال جراحی قبلی و نیز نوع درد و شدت آن و ارتباط آن با علائم گوارشی و ادراری می گیرد . وی سپس معاینه دقیقی شامل معاینه دودستی از رحم و تخمدانها و نیز معاینه با اسپکولوم بعمل می آورد . در برخی موارد وی نمونه ای از ترشحات واژن و رحم شما را جهت پاپ اسمیر و نیز بررسی میکروبی به آزمایشگاه می فرستد . آزمایشات خون ( CBC و ESR ) و ادرار ( آنالیز ادرار و کشت ادرار ) و مدفوع ( از لحاظ وجود خون مخفی در آن و نیز انگل و پارازیت ) در خواست می شوند . در اکثر موارد جهت بررسی بیشترعلت بیماری سونوگرافی شکمی و یا واژینال ( مهبلی ) درخواست می شوند . در برخی موارد که علت درد علیرغم آزمایشات روتین مشخص نشده است ، لاپاراسکوپی جهت اثبات وجود بیماری هایی نظیر چسبندگی های لگن و یا بیماری آندومتریوزیس ضرورت می یابد .

درمان بیماری

درمان درد رحم

بسته به علت اصلی بیماری و تشخیص پزشک نوع درمان متفاوت است . در بسیاری از موارد که علل عفونی در کار است ، پزشک آنتی بیوتیک هایی نظیر داکسی سیکلین و یا مترونیدازول تجویز می کند . در برخی موارد زخم دهانه رحم به فریز ( کرایوتواپی ) نیاز دارد. در برخی موارد فقط دارو های ضد التهابی ضد استروئیدی نظیر ایبوپروفن و مفنامیک اسید ( پونستان) به مدت حداقل 3 ماه متوالی تجویز می شوند .

1: ماری:ممنون کارساز بود