فیبروم رحم

فیبروم رحمی

فیبروم ، توده غیرسرطانی رحم هستند که اغلب در سنین تولید مثل فرد به وجود می آیند.اسامی دیگر آن فیبرومیوم و لیومیوم است. فیبروم رحم با افزایش خطر سرطان رحم همراه نیست ولی در مریض هایی که فیبروم رشد سریعی دارد و یا فیبروم آنها حین یائسگی رشد کرده است ، بایستی احتمال فیبروم سرطانی را در نظر داشت. حدودا از هر 4 زن ، 3 نفر زمانی درطول زندگی خود دچار فیبروم می شود، اما اکثر آنها از وجود آن بی اطلاع هستند.

چون فیبروم ها اغلب منجر به هیچ علامتی نمی شوند. حتی پزشک شما ممکن است که فیبروم را به طور اتفاقی در حین معاینه لگن ویا سونوگرافی حاملگی کشف کند. بطور کلی فیبروم های رحمی بندرت احتیاج به درمان دارند. درمان طبی و روشهای جراحی می توانند فیبروم ها را کوچک نموده و یا بردارند، البته در صورتیکه فرد دچارمشکلات فیبروم شده باشد. به طور نادر ، فیبروم ممکن است که احتیاج به یک درمان فوری و اورژانسی داشته باشد، در صورتی که فرد دچار درد حاد و شدید لگن و یا خونریزی قاعدگی شدید گردد.

علائم بیماری

• - خونریزی شدید و یا دردناک رحمی
  • - خونریزی طولانی مدت رحمی ( 7 روز یا بیشتر)
  • - فشار یا درد لگنی
  • - تکرر ادراری
  • - مشکل در تخلیه مثانه
  • - یبوست پشت درد یا پا درد
  • - ترشح واژینال مزمن

به طور نادر ، ممکن است که فیبروم در صورتی که جریان خون آن دچار اختلال شود، سبب ایجاد درد حاد ویا در صورتی که فیبروم پایه داشته باشد و پایه آن دچار پیچ خوردگی ( تورشن ) شود ، سبب تب و درد شود. محل فیبروم تاثیر زیادی روی علائم و نشانه های بیماری دارد.

فیبروم های زیر مخاطی یا ساب موکوز Sub Mucocosal Fibroma :

چون به سمت دیواره داخلی رحم رشد می کنند، گاهی اوقات مسئول خونریزی قاعدگی طولانی مدت ویا شدید هستند و یا در قابلیت باردار شدن فرد اختلال می توانند ایجاد کنند.

فیبروم های زیر سروز رحم Sub Serosal Fibroma :

چون به سمت خارج رحم رشد می کنند ، گاهی اوقات می توانند روی مثانه فشار وارد آورند و سبب علائم ادراری و تکرر ادرار شوند. اگر فیبروم به سمت پشت رحم رشد کند ، می تواند روی روده بزرگ فشار وارد آورده و یبوست ایجاد نماید و یا به اعصاب کمری فشار آورده و سبب پشت درد شود.

چه موقع باید به دکتر متخصص زنان مراجعه کرد؟

• - درد لگنی دارید که برطرف نمی شود.
  • - پریود های سنگین و درد ناک دارید
  • - خونریزی و یا لکه بینی بین دو پریود دارید.
  • - درد هنگام نزدیکی جنسی دارید.
  • - مشکلات خالی کردن مثانه دارید.
  • - مشکلات اجابت مزاج دارید.
  • - همچنین مراجعه فوری به متخصص زنان در موارد خونریزی شدید رحمی و یا درد لگنی تیزی که ناگهانی ظاهر شده است ، حتما الزامی است.

عوارض بیماری

عوارض بیماری فیبروم رحم

• - خطر ابتلا به کم خونی بر اثر خونریزی شدید ویا طولانی مدت رحمی
  • - ایجاد درد شدید بر اثر پیچ خوردن و یا استحاله فیبروم
  • - اختلال در بارور شدن فرد به دلیل انسداد و یا منحرف شدن لوله های رحمی فیبروم های زیر مخاطی می توانند منجر به اختلال در کاشت تخمک بارور شده در دیواره داخلی رحم شوند و نتیجتا رشد جنین تحت تاثیر قرار می گیرد. در این موارد، پزشکان اغلب توصیه به برداشتن این نوع از فیبروم ها قبل از تلاش برای بارور شدن می کنند . در اغلب اوقات، فیبروم ها در حاملگی احتیاج به درمان ندارند.اگر که درد های شکمی در سه ماهه اول و دوم بارداری پیش آید آنرا می توان با مسکن های معمولی کنترل کرد. در مورد فیبروم هایی که منجر به سقط مکرر جنین شوند ، پزشک ممکن است که یکی از فیبروم ها و یا تمامی آنها را بردارد. بخصوص اگر که هیچ علت دیگری برای سقط جنین به غیر از فیبروم یافت نشودو فیبروم شکل و فرم حدود رحم را تغییر داده باشد.

• - فیبروم ها اغلب به طور اتفاقی در حین معاینه روتین لگنی یافت می شوند. دکتر شما ممکن است که احساس نامنظمی در شکل رحم شما کند و پیشنهاد سونوگرافی برای تشخیص فیبروم کند.
  • - سونوگرافی : بهترین و دقیق ترین روش برای تشخیص فیبروم می باشد. در این روش بی درد، با کمک امواج صوتی تصاویری از رحم و تخمدانها گرفته می شود. امروزه یک نوع سونوگرافی بنام سونوگرافی واژینال تصاویر بسیار دقیق تری از رحم به دست می دهد. (نسبت به روش قبلی سونوگرافی شکمی-)
  • - گاهی اوقات سی تی اسکن ویا ام آر آی بسته به مورد شخص ممکن است که لازم شوند.
  • - یک تست شمارش کامل سلول های خونی یا CBC برای تعیین وجود کم خونی در بیمار اغلب درخواست می شود.

درمان بیماری

روشهای درمانی فیبروم

در مورد بسیاری از افرادیکه فیبروم رحمی بدون مشکل و نشانه دارند سیاست تحت نظر گرفتن فیبروم بهترین گزینه است.بسیاری از فیبروم ها تمایل دارند که بعد از یائسگی کاهش اندازه داده و حتی ناپدید شوند. البته این در مورد تمامی آنها صدق نمی کند.

داروها شامل : دکاپپتیل یا دیفرلین

این داروها با کاهش سطح هورمون های زنانگی ( استروژن و پروژسترون ) سبب یک حالت یائسگی موقتی می شوند. در نتیجه پریود قطع می شود و فیبروم ها جمع می شوند و کم خونی فرد بهبود می یابد. البته این داروها اغلب در مرحله قبل از جراحی فیبروم به منظور کاهش اندازه آن و برداشت راحت تر فیبروم با عمل جراحی و نیز اصلاح کم خونی قبل از عمل جراحی بکار می روند. از عوارض آنها گرگرفتگی و پوکی استخوان در صورت مصرف طولانی مدت دارو( بیش از 6 ماه ) هستند.

قرص های جلوگیری خوراکی ویا قرص های پروژسترونی

می توانند به کنترل خونریزی رحمی ناشی از فیبروم کمک کنند. ولی نمی توانند اندازه فیبروم را کاهش دهند .

هیسترکتومی ( عمل برداشت رحم )

برداشتن رحم با جراحی برای خارج کردن فیبروم

این عمل تنها راه حل دائمی برای فیبروم های رحمی است . اما باید در نظر داشت که این با این عمل توانائی بچه دار شدن فرد از بین می رود ، لذا برای افرادیکه دیگر مایل به باروری نیستند، گزینه خوبی محسوب می شود.

1: ساناز:سلام من ازخانم دکترسوال داشتم میتونم بپرسم؟

سلام بله می تونید از قسمت سوال از دکتر سوالات خود را بپرسید و دکتر در اسرع وقت جواب می دهند.

2: پروانه:بسیار کامل بود ممنون